Medlem log-ind     
til forsiden indhold send os en mail find os på Facebook sitemap

Rundt omkring







Roberto Alagna som Radames

Alagna og La Scala: retsager truer

publiceret: 19.12.2006 14:10

Roberto Alagnas fam�se udvandring fra scenen i Aida-forestillingen p� La Scala-Operaen fornyligt, f�r sansynligvis sit retslige efterspil.

Pladeselskabet Decca truer med at l�gge sag an mod Alagna, fordi der eksisterer en kontrakt om, at �rets Aida skulle udgives p� DVD. Det kan den n�ppe uden stjernetenoren.

Alagna selv vil l�gge sag an mod La Scala, der har oph�vet hans kontrakt og ydermere n�gter at betale hans hotelregning.

Og direktionen af La Scala vil l�gge sag an mod tenoren for ikke at have opfyldt sin kontrakt. Som en forel�big afslutning p� aff�ren er Roberto Alagna taget af plakaten og endog blevet forment adgang til operahuset. Hans to tenorkollegaer, Antonello Palombi og Walter Fracarro, vil skiftevis synge Radames i de resterende Aida-forestillinger.

I protest mod den beslutning stillede Alagna sig den 14. december op p� pladsen foran operaen og gav udtryk for sin protest overfor pressen og et overrasket publikum ved at synge en arie fra Puccinis opera Madame Butterfly lige umiddelbart inden, at Aida igen skulle opf�res inde p� Scala Operaen.

Alagna er dog langt fra den eneste sanger, der er blevet buet p� scenen.

Luciano Pavarotti blev buet og piftet i Milano under s�son�bningen i 1992, da han sang Don Carlos. Tenoren stod som forstenet, mens publikumet hujede og piftede i mange minutter.

Sopranen Katia Ricciarelli blev i 1986 piftet ud p� La Scala. Hun siger, at episoden var "som en turbulent afslutning p� et langt �gteskab". "Det er sv�rt at d�mme en kunstner, der opf�rer sig s�dan, ogs� selv om jeg ikke bryder mig om ideen med at forlade scenen. Man skal ogs� respektere dem, der ikke har buet og piftet", siger Ricciarelli om Alagnas optr�den.

Den 27. december 2000 fik tenoren Jos� Cura t�rt p� af publikum p� Teatro Real i Madrid under den sidste opf�rsel af Il Trovatore, der endog blev sendt direkte i spansk radio. Cura henvendte sig direkte til publikum: "Jeg synger for alle Jer og ikke for den del af publikum, der opf�rer sig d�rligt." Da han atter blev "buet", svarede han igen med at sige, at han opholdt sig i rampelyset, mens dem, der buede skjulte sig i teaterm�rket.

Den Jyske Operas Venner ▪ Agernvænget 4 ▪ 8330 Beder ▪ tlf. 2460 7593 ▪ mail@djo-venner.dk