Rundt omkring
Carmen er spillet og sunget af den imponerende Pauline Malefane.
Carmen p� afrikansk
Carmen arbejder stadig p� tobaksfabrik, og Don Jos� er stadig politisoldat. Escamillo er derimod ikke l�ngere toreador, men operasanger, og smuglerne har udvidet repertoiret til narkotika. Men ellers er grundhandlingen og det meste af musikken fra Georges Bizets operaklassiker "Carmen" fra 1875 intakt i Mark Dornford-Mays filmatisering, der sidste �r vandt Guldbj�rnen ved filmfestivalen i Berlin. Alligevel hverken lyder operaen eller ser ud som nogensinde f�r. Den er nemlig flyttet fra 1850'ernes Spanien til vore dages fattige sorte slumkvarterer uden for Cape Town. Og teksten er oversat fra fransk til lokalsproget xhosa med alle dets s�regne kliklyde - ogs� n�r der synges.
Det er fr�kt, inspireret og fantastisk medrivende gjort. Bizets tidl�se historie om knudemandens dybe fald og kvinden, der kun vil k�rligheden, f�r et enormt bid og kommer p� alle m�der til at svede og swinge af at blive opdateret p� denne m�de - samt suppleret med lidt afrikansk korsang undervejs. En smuk og opsigtsv�kkende genistreg at lade operaen udspille sig i et fattigt sydafrikansk township og det tilf�jer Bizets hovedv�rk en helt ny dimension.
Ikke alene foreg�r Carmen i en fattig by i Sydafrika - den er simpelthen optaget her � on locaton - ved hj�lp af lokale kr�fter midt i de st�vede gader blandt rustne metalskure. I Mark Dornford-Mays version er Carmen ikke en forf�rende sig�jner, men arbejder p� en tobaksfabrik, spillet og sunget af den imponerende Pauline Malefane. Hun fremf�rer librettoen p� det lokale tungem�l, hvis karakteristiske kliklyde st�der sammen med afrikansk gadest�j og europ�isk orkestermusik og danner en helt enest�ende hybrid. Det er portr�ttet af den ukr�nkelige Carmen, som �nsker sin frihed som kvinde � om det s� skal koste hende livet.
Filmen spilles i �st for Paradis, Paradisgade 7 i �rhus, forel�big til og med torsdag 27. april. Billetter kan bestilles p� tlf. 86 19 31 22 dagligt mellem kl. 16.00 og 23.00.