Medlem log-ind     
til forsiden indhold send os en mail find os på Facebook sitemap

Debatforum







Et åbent forum for udveksling af ideer, erfaringer, information og debat om opera

Kommentarer


Tanker omkring et interview
23-01-2009 Ole Hafström

JP-Århus havde den d. 19. januar i forbindelse med den kommende premiere på Donizettis ”Elskovsdrikken” et interview med Elsebeth Dreisig, der kan give anledning til en del overvejelser og kommentarer. Her skal blot tages en enkelt ting op, og for at undgå en vidtløftig offentlig politik, som kan være til skade for Den Jyske Opera, har jeg valgt at bruge venneforeningens debatside til dette indlæg. Elsebeth Dreisig siger bl.a. ”Jeg klynker ikke. Når min kontrakt udløber, er der ingen solister med fast engagement på Den Jyske Opera. Jeg er den sidste med en åremålskontrakt. Jeg kommer blot til at dele vilkår med mine kolleger.” Jeg kender ikke de overvejelser, der ligger til grund for politikken bag afskaffelsen af solister med åremålsansættelse. For en operainteresseret er det imidlertid bekymrende, da det vil svække operamiljøet og dermed interessen for levende opera vest for Store Bælt; det virker som en kovending efter Troels Kolds succes med at få etableret et kor med fastansatte sangere ved Den Jyske Opera. Hvis den nye kurs skyldes økonomi og manglende ressourcer, så er det det politiske niveau, der må stå til ansvar for den fortsatte geografiske skævvridning til fordel for København i fordelingen af kulturbevillingerne. Det Kongelige Teater er nok nationalteatret, men Den Jyske Opera er ’hele landets opera’. Effekten for den enkelte borger i Århus har Preben Heide beskrevet med hensyn til DRs nye koncertsal i et læserbrev i JP-Århus den 20. januar – at tage til en torsdagskoncert koster for et par, der kommer fra Århus, 3.045 kr., og det er ikke billigere at rejse over og gå i operaen i København! Hvis den nye kurs skyldes forhold på operaledelse/bestyrelsesniveau, synes jeg, venneforeningens bestyrelse må tage spørgsmålet op i venneforeningen. Nok har Den Jyske Opera har ikke haft et fast ensemble i juridisk forstand, men der har været en ret fast kerne af sangere med nær tilknytning til Den Jyske Opera. Denne kerne har sammen med Det Jyske Musikkonservatorium været baggrund for, at der har været et miljø, hvor nye ensembler som Den Jyske Undergrund, Eventyroperaen, Aarhus Sommeropera og Kammeroperaen har kunnet udvikle sig; noget, vi meget nødigt ville have undværet. Jeg vil opfordre Den Jyske Operas Venners bestyrelse til at tage spørgsmålet op om det virkeligt er målet, at Den Jyske Opera, Hele Landets Opera med de turnekrav, der stiles til den, skal være et ad hoc sammensat operakompagni, som de medvirkende sangerne blot har et løst forhold til – tanken er bekymrende! Målet er ikke nødvendigvis mere opera i provinsen, men bedre forhold for ’resten af landets operaer’, ellers kan alternativet blive, at vi må tage til takke med digital opera via transmissioner fra Det Kongelige Teater i København (der fik løftet sit tilskud med 140 mio. årligt i forbindelse med det nye operahus) og fra New York, hvor det ved introduktionerne til transmissionerne fra ’The Met’s forestillinger netop fremhæves, at man allerhelst skal opleve opera i sit eget teater i sin egen by. Afslutningsvis vil jeg gerne understrege over for dem, der læser dette, at jeg med indlægget ikke ønsker at starte en offentlig polemik som den, vi oplevede mod Troels Kold, men en afklaring af baggrunden for den kurs, Den Jyske Opera er slået ind på, og så må vi tage en debat derfra. Ole Hafström



Den Jyske Operas Venner ▪ Agernvænget 4 ▪ 8330 Beder ▪ tlf. 2460 7593 ▪ mail@djo-venner.dk