Medlem log-ind     
til forsiden indhold send os en mail find os på Facebook sitemap

Nyhedsbrev Nr. 1

Januar 2020




Mozart: Bortførelsen fra Seraillet

Om Bortførelsen fra Seraillet

publiceret: 3.01.2020  10:10

Bortførelsen fra Seraillet er en tyrker-opera. Betegnelsen har ikke noget med racisme eller krænkelser at gøre. Det tyrkiske var ganske enkelt på mode på Mozarts tid. Man drak blandt andet tyrkisk kaffe, havde tyrkisk påvirket kunsthåndværk og bar tyrkisk inspireret tøj, og modefænomenet fik også indflydelse på kunsten. Det kan man f.eks. se i valget af emner til operaer og skuespil, og her er Bortførelsen fra Seraillet et godt eksempel. To unge kvinder er taget til fange af Bassa Selim, og deres kærester vil befri dem. Til slut viser den formodet grumme Bassa sig at være mere humanistisk indstillet end befrierne, men han har dog sin modpol i den karikeret-onde haremsvogter Osmin.

Man kan også høre den tyrkiske indflydelse på musikken. Ikke i vore dages etnografiske forstand, men med det, som man dengang kaldte, og som vi stadig i vores sprog har bevaret som ”den tyrkiske musik”. Det er musik, hvor der som regel medvirker tromme, bækken og triangel, og som er kraftig. Altså slagtøjsmusik. Vi har faktisk også overtaget betegnelsen janitshar, som var tyrkiske elitetropper, som en betegnelse for en slagtøjsspiller.

I Bortførelsen fra Seraillet indlægger Mozart naturligvis tyrkisk musik flere steder undervejs. Det var der mange operakomponister, der også gjorde, og man kan tillige høre tyrkisk kolorit i flere af tidens instrumentalværker.

Leif V. S. Balthzersen, der har skrevet bogen Mozarts operaer – En guide (udgivet på Aarhus Universitetsforlag), fortæller om Mozarts syngespil og viser værkets mange forskellige typer musik, herunder naturligvis også den tyrkiske musik. Han kommer også ind på tilblivelseshistorien, for denne tyrker-opera er faktisk et led i bestræbelserne på at spille tyske operaer i Wien, der ellers var domineret af den italienske operagenre. Med sin vidunderlige og morsomme opera går Mozart sine steder langt ud over, hvad man ellers kunne møde af syngespil på dette tidspunkt.

Arrangementet finder sted onsdag 5. februar 2020 kl. 19 i mødelokalet i FO-byen, Frederiksgade 78B i Aarhus.


Den Jyske Operas Venner ▪ Agernvænget 4 ▪ 8330 Beder ▪ tlf. 2460 7593 ▪ mail@djo-venner.dk