Rundt omkring
Kasper Holten
Lydsporet til Holtens Mozart-film færdigindspillet
En filmudgave af Mozarts opera Don Giovanni, instrueret af Det Kongelige Teaters operachef, Kasper Holten, og med Concerto Copenhagen (CoCo) som orkester, får premiere i foråret 2010. Titlen ændres til den mere mundrette JUAN. Indspilningen af filmens lydspor er netop færdiggjort i Operaens orkesterprøvesal, hvor de gæve barokmusikere i CoCo over et to ugers forløb sled i 90 timer med at få orkesterstemmerne på plads. Holten var fra første prøvedag begejstret for valget af CoCo, som han roser for dets "rå og energiske spillespil". Sangerne kommer først for alvor på senere, hvorfor orkesterlederen Lars Ulrik Mortensen sang Mozart-operaens diverse sangpartier, når det var nødvendigt, "ja, Lars Ulrik Mortensen i rollen som Donna Anna var unægteligt fortryllende!", meldes der fra CoCo.
Sangrollerne udgøres af et internationalt hold af yngre sangere, heriblandt Christopher Maltman (Don Juan), Mikael Petrenko (Leporello), Maria Bengsson (Donna Anna), Elizabeth Futral (Elvira), Katja Dragojevic (Zerlina), Audun Ivers (Masetto) og den danske tenor Peter Lodahl som Don Otavio. Sangerne indspiller senere på året i Budapest, men assisterede også ind imellem under indspilningen af lydsporet.
Kasper Holten har allerede instrueret omkring 50 sceniske operaforestillinger. JUAN er hans debut som filminstruktør. Han har skrevet manuskriptet sammen med Mogens Rukov, som har haft en finger med i spillet ved flere Dogme-film bl.a. Festen. JUAN er en koproduktion med Zentropa. Det Danske Filminstitut (DFI) giver syv millioner kroner i produktionsstøtte til den stort anlagte film, der har et samlet budget på omkring 40 millioner kroner. Finansieringen gennemføres i øvrigt i samarbejde med blandet andet Danmarks Radio, Zentropa og flere udenlandske firmaer. Målet er, at skabe en moderne operafilm, hvor handlingen flyttes frem til nutiden og vil foregå i en universel storby, gengivet i en visuel stil, der beskrives som "rå og hypermoderne". Mozarts musik vil nogle gange blive spillet af et symfoniorkester for fuld udblæsning, mens den andre gange vil lyde som om den kommer ud af en skrattende bilradio.